BZF logo

Ik ben ondernemer en heb een vraag

Bent u ondernemer en wilt u groeien, een volgende stap zetten met uw bedrijf of heeft u een financieel probleem? Wij adviseren en helpen u op weg.

Financieel probleem
Diverse linken naar MKB organisaties

Ik wil starten en heb een vraag

Als startende ondernemer loopt u tegen talloze vraagstukken aan die moeten worden opgelost. Wij helpen graag op weg. Kijk alvast op onderstaande linken.

Veel gestelde vragen
Advies en begeleiding
Diverse linken naar MKB organisaties

Nieuwe huisstijl BZF

Miv 1 november BZF website al in een nieuw jasje!

bzf logo scheef  >   BZF logo

Voedselspeciaalzaken, zoals groenteboeren, slagers en bakkers, hebben moeilijke jaren achter de rug, maar zien hun omzet langzaam herstellen.

In 2015 was er sprake van een opleving en in 2016 zal de omzet stabiliseren of licht stijgen, zo verwacht ABN Amro. In 2017 en 2018 kan dit herstel doorzetten dankzij de betere economische omstandigheden. Niet alle speciaalzaken zullen hier echter van weten te profiteren, stelt de bank dinsdag in een rapport over de sector. 

Tussen 2007 en 2015 daalden de verkoopvolumes van speciaalzaken met zo’n 29 procent en nam de omzet met ongeveer 15 procent af.

In 2015 kocht de Nederlandse consument voor 56 miljard euro aan voedingsmiddelen, waarvan 7,4 miljard euro is besteed in voedselspeciaalzaken. Vooral december was een goede maand.

Volgens ABN Amro moeten speciaalzaken wel rekening houden met de concurrentie van verschillende andere spelers.

Zo zetten supermarkten steeds meer in op het versassortiment en ambachtelijke producten. Daarnaast zijn er allerlei online aanbieders van gerechten en producten, zoals HelloFresh en Willem & Drees. "Het foodaanbod groeit en de grenzen tussen kanalen vervagen", aldus de economen. 

Door: NU.nl

Afdrukken E-mailadres