BZF logo

Ik ben ondernemer en heb een vraag

Bent u ondernemer en wilt u groeien, een volgende stap zetten met uw bedrijf of heeft u een financieel probleem? Wij adviseren en helpen u op weg.

Financieel probleem
Diverse linken naar MKB organisaties

Ik wil starten en heb een vraag

Als startende ondernemer loopt u tegen talloze vraagstukken aan die moeten worden opgelost. Wij helpen graag op weg. Kijk alvast op onderstaande linken.

Veel gestelde vragen
Advies en begeleiding
Diverse linken naar MKB organisaties

Nieuwe huisstijl BZF

Miv 1 november BZF website al in een nieuw jasje!

bzf logo scheef  >   BZF logo
De detailhandel heeft 2015 positief afgesloten. De omzet was in december 3,3 procent hoger dan een jaar eerder.

Over heel 2015 werd een omzetgroei van 1,4 procent genoteerd. Sinds 2008 was de omzetgroei niet zo hoog, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.

De omzetgroei in december komt vooral door meer verkopen, het volume groeide met 3,4 procent. De prijzen lagen, net als in november, op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar eerder. Verder had ook de samenstelling van de koopdagen een positieve invloed.

De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen was in de laatste maand van het jaar ruim 3 procent hoger. De prijzen van de dagelijkse boodschappen lagen ongeveer een half procent hoger dan in december 2014, de verkopen namen met 2,6 procent toe. De non-foodwinkels realiseerden in december 3 procent meer omzet. Online werd 22 procent meer omgezet.

Omzet detailhandel januari

Omzet

Over heel vorig jaar gezien groeiden de verkopen in de detailhandel met 2,3 procent, terwijl de prijzen ongeveer een procent lager waren dan een jaar eerder. Dat leidde tot de omzetstijging van 1,4 procent. Maar ondanks dat er vorig jaar meer is omgezet, ligt het niveau nog bijna 6 procent lager dan bij het begin van de crisis in 2008.

Vorig jaar noteerden winkels met woninginrichtingsartikelen bijna 7 procent meer omzet en ook bij de drogisterijen groeiden de opbrengsten, met 4 procent.

De omzet en verkopen van de supermarkten namen met 2 procent toe en speciaalzaken wisten voor het eerst sinds 2007 meer omzet te realiseren. De omzet van doe-het-zelfwinkels (-2 procent), winkels in huishoudelijke artikelen (-5 procent) en winkels in consumentenelektronica (-3 procent) kromp daarentegen.

Afdrukken E-mailadres