Steeds meer oudere werknemers verruilen een baan in loondienst voor een eigen bedrijf, soms noodgedwongen, maar vaak ook uit de wens een nieuwe uitdaging aan te gaan.
 

Leni Minderhoud, auteur van het donderdag verschenen boek Van werknemer naar ondernemer. De winnaarsformule voor vrij ondernemen waagde de sprong op haar 52e.

Na een carrière als financieel specialist bij bedrijven zoals Shell en Delta Lloyd, coacht ze nu beginnende ondernemers en zzp'ers. Velen zijn van haar eigen leeftijd.

"We zijn in Nederland te lang betutteld met de zekerheden van de verzorgingsstaat", zegt Minderhoud. "De tijden zijn veranderd. Ook de oudere generatie kan vaker het heft in eigen handen nemen door te gaan ondernemen."

Maar als je jarenlang met een vast contract hebt gewerkt, is dat vaak lastig. "Vaak weten mensen niet goed waar ze aan beginnen. Ondernemen vraagt om een andere mentaliteit", weet Minderhoud.

In haar boek geeft de auteur daarom handvatten om af te rekenen met alle 'beren op de weg' van het ondernemerschap. "Ik heb een speciale formule ontwikkeld die mensen met interesse om te gaan ondernemen kunnen volgen."

Want ondernemen is spannend. "Het gaat gepaard gaat met angst, onzekerheid en vooroordelen over wat ondernemen eigenlijk is", zegt Minderhoud. "Ja er zijn risico's, maar ik heb ontdekt dat ondernemen enorm leerzaam is en voldoening geeft en vaak meer zekerheid biedt dan loondienst."

Minderhoud geeft vier adviezen over hoe je vanuit loondienst de sprong naar ondernemen kunt maken. "Met mijn boek wil ik die ondernemersmentaliteit wakker kussen."

Je kunt het leren

"Ik ben van mening dat je ondernemen kunt leren. Je moet het zien als een vaardigheid en daar hoef je niet mee geboren te worden. Je moet natuurlijk wel beseffen dat je niet alles alleen kunt doen, je hebt competenties. In het ene ben je goed, het andere minder. Daarom is het belangrijk om samen te werken met mensen die verschillende competenties hebben.

Bovendien heb je een andere mindset nodig dan die misschien gebruikelijk is voor een werknemer. Het is heel erg belangrijk om een positief doel te koppelen aan het feit dat je gaat ondernemen. Veel zzp'ers worden bijvoorbeeld op één hoop gegooid, omdat zij zouden ondernemen uit noodzaak. Dat is maar een heel klein deel van de motivatie. Want zij die geen interesse in het ondernemen hebben, zullen er niet aan denken om de sprong te wagen."

Kies een positieve drijfveer

"Als je de juiste drijfveer kiest om te ondernemen, dan zul je veel meer doen dan je zelf voor mogelijk hield. Ik heb hele introverte mensen zo zien pitchen op het podium. Voor mijzelf geldt dat ik heb geleerd dat je ook goed kunt leven met minder salaris dan voorheen, met name in het begin. Dat heeft weer te maken met het kiezen van de juiste drijfveer voordat je gaat ondernemen.

Die positieve drijfveer stoelt op de vraag waarom je gaat starten. Geef betekenis aan je onderneming door een bepaalde bijdrage die je wilt leveren aan de maatschappij of een missie die je hebt. Hiermee kun je veel gemakkelijker over allerlei drempels heen stappen en leg je een betere connectie met je klant. Blijf dus vooral niet hangen in het feit dat je onderneemt uit noodzaak."

Zoek je doelgroep

"Veel beginnende ondernemers trappen in de valkuil dat ze een dienst of product eerst helemaal uitdenken voordat ze de markt opgaan. Ze betrekken hun netwerk en (potentiële) klanten niet bij dit proces en komen er dan vaak te laat achter dat hun idee eigenlijk niet werkt. Je moet je idee testen op je doelgroep om te kijken of iets werkt. Voor wie los je welk probleem op?

Bij het kiezen van een doelgroep en dienst is het aan te raden om iets te kiezen waar je zelf affiniteit mee hebt en dat past bij je drijfveren. Als je een idee in samenspraak met je netwerk en toekomstige klanten ontwikkelt, weten zij ook meteen dat je ermee bezig bent. Zo doe je meteen een stukje marketing."

Verdiep je in ondernemen

"Het klinkt als een open deur, maar het is belangrijk om je te verdiepen in een carrière als ondernemer. Zeker voor diegenen die heel lang in loondienst hebben gewerkt. Volg cursussen, praat met bestaande ondernemers, lees boeken en blijf leren. Stap uit je comfortzone, want dat is je grootste leermeester. Je kunt veel meer dan je denkt en ooit voor mogelijk hield. Dat weet ik uit eigen ervaring.

Mijn favoriete ondernemersboeken zijn onder meer: Wie heeft mijn kaas gepikt? van Spencer Johnson over omgaan met verandering. Ook Je tweede carriere van Donald Suidman is een goed boek dat gaat over nieuwe carrièrekansen als ondernemer. Tot slot een boek over drijfveren van Roman Krznaric: How to Find Fulfilling Work."

Bron: NU.nl

Het gaat lekker met de Nederlandse economie. Het regent positieve cijfers over export, werkloosheid en investeringen: het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rapporteerde een economische groei van 3,3 procent en het Centraal Planbureau (CPB) voorspelt voor volgend jaar een groei van 2,5 procent.

En hoewel de lonen nog niet echt stijgen, geven consumenten wel weer meer uit. Waar komt dit door?

De afnemende werkloosheid speelt hierbij een grote rol. "Stel je voor dat de lonen gelijk blijven, maar er wel meer mensen gaan werken. Dan stijgen de uitgaven", zegt hoogleraar consumentengedrag Steven Sweldens van de Rotterdam School of Management.

Emotie

Maar meerdere factoren hebben invloed op het gedrag van consumenten. "Geld uitgeven gebeurt niet persé rationeel, maar wordt vooral gedreven door emotie", zegt hoogleraar consumentengedrag Fred van Raaij van Tilburg University. Zo zet alleen al het vooruitzicht dat de lonen in de toekomst gaan groeien mensen aan om meer te kopen.

En ook de herhaaldelijk positieve berichten uit de media, politiek en eigen omgeving werken als stimulans om het geld te laten rollen. "Natuurlijk geeft je inkomen aan hoeveel je te besteden hebt, maar het optimisme en vertrouwen bepalen uiteindelijk hoeveel een consument daarvan uitgeeft", zegt Van Raaij.

Sweldens beaamt dat. "De consument gaat heel erg uit van zijn eigen gevoel." Daarbij wil de consument nu eindelijk weer eens genieten, zegt hij: "Bijna tien jaar geleden ging de hand op de knip. Nu alle indicatoren op groen staan, creëert dat een soort bevrijding."

Consumenten in een woonwinkel in Wolvega. NOS


Inhaalslag

Consumenten gebruiken de economische voorspoed ook voor een inhaalslag. Tijdens de crisisjaren hebben Nederlanders hun uitgaven vaker tot het noodzakelijke beperkt en - ondanks de lage rente - veel gespaard. "Maar nu kan het nieuwe bankstel of winterjas weer gekocht worden", zegt Van Raaij.

En dat is te zien in de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Uit de meest recente cijfers blijkt dat consumenten in mei 6 procent meer hebben uitgegeven aan duurzame goederen als kleding en spullen voor in huis ten opzichte van vorig jaar. Dat het goed gaat op de huizenmarkt in grote delen van het land draagt daar ook aan bij.



In woonwinkels wordt momenteel door consumenten veel geld uitgegeven. NOS



Selffulfilling prophecy

Peter Hein van Mulligen van het CBS onderstreept het belang van vertrouwen. "Er is een sterke samenhang tussen consumentenvertrouwen en economische groei en het bruto binnenlands product." Hij verwacht dat het vertrouwen van de consument voorlopig blijft groeien.

Dat is volgens Sweldens erg goed voor de economie. "Het effect van verwachtingen is heel sterk. Als mensen positieve verwachtingen hebben, gaan ze meer kopen, waardoor het nog weer beter gaat met de economie. Een soort selffulfilling prophecy."



Bron: NOS

Ondernemers hebben in de toekomst nog maar een set inloggegevens nodig om bij verschillende overheidsdiensten en andere instanties in te loggen. Het systeem lijkt op het inlogsysteem voor burgers, DigiD, en wordt ingevoerd tussen oktober dit jaar en medio 2018.

Het systeem, genaamd eHerkenning, bestaat al, maar wordt nu nog niet op grote schaal door ondernemers gebruikt. Het uitbreiden van het systeem is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken.

Onder meer de Belastingdienst, het UWV, de RDW en de KvK zijn erbij betrokken. De deelnemende partijen zetten woensdag om 14.00 uur hun handtekening onder de nieuwe afspraken.

Momenteel hebben ondernemers nog verschillende soorten inloggegevens om bijvoorbeeld hun omzetbelasting aan te geven, of voor het doorgeven van wijzigingen bij de Kamer van Koophandel (KvK) of de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).  "eHerkenning maakt het ondernemers makkelijker en bespaart hen in de toekomst veel geld", zegt minister Henk Kamp.

Ondernemers zullen voor het systeem op jaarbasis enkele tientallen euro’s kwijt zijn


Bron: ANP
Acht op de tien zzp'ers leggen geen geld opzij voor hun vakantie. Toch gaat een gemiddelde zelfstandige jaarlijks zo'n vier weken op vakantie. 

Dit blijkt vrijdag uit een enquête die GfK heeft gehouden in opdracht van ABN Amro. Onder de zzp'ers die wel rekening houden met vakantiegeld, zegt afgerond 9 procent dit mee te nemen in het uurtarief.

Bijna 15 procent van de zzp'ers zegt elke maand geld opzij te zetten voor een vakantie. 93 procent van de zelfstandigen verwacht helemaal geen omzet mis te lopen op vakantie. Met de laptop kan alsnog gewerkt worden aan projecten die aandacht verdienen.

'Past bij trend'

"We zien veel zzp'ers die niet sparen voor hun pensioen en zich niet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid", zegt sectoreconoom Madeline Buijs van ABN Amro. "Deze resultaten passen bij die trend."

De ondervraagde zelfstandigen zijn optimistisch over hun toekomst en de groei in omzet en van hun uurtarief. Het aandeel zzp'ers dat de omzet ziet toenemen, is gestegen van 20 procent naar 27 procent.

Eenpitters

De groep eenpitters die soms zonder opdracht zit, daalde van 32 procent in het derde kwartaal van vorig jaar naar 24 procent in het tweede kwartaal van dit jaar.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 525 zzp'ers en 160 mensen die erover nadenken om zzp'er te worden. De onderzochte zzp'ers werkten vooral in de zakelijke dienstverlening (22 procent), de detailhandel (10 procent) en de bouw (9 procent). 

Bron: Nu.nl
De Subsidieregeling bedrijfsbeëindiging melkveehouderij is officieel in de Staatscourant gepubliceerd. Deze ‘stoppersregeling’ is onderdeel van het grotere pakket aan maatregelen dat staatssecretaris Martijn van Dam treft om de fosfaatproductie van de melkveehouderij in 2017 te verlagen, om daarmee de derogatie voor Nederland te behouden. Kees Romijn, voorzitter vakgroep Melkveehouderij van LTO Nederland, is tevreden dat de eerste regeling op 20 februari inwerking zal treden. ‘Melkveehouders die hun bedrijf willen beëindigen kunnen hier gebruik van maken. Bedrijfsbeëindiging blijft een ingrijpende keuze en daarom is belangrijk dat melkveehouders zich goed verdiepen in de voorwaarden en zo nodig advies inwinnen voordat ze besluiten aan de regeling deel te nemen.’

De regeling

De regeling helpt melkveehouders die hun bedrijf willen beëindigen. Zij kunnen daarvoor subsidie krijgen. Voorwaarde is wel dat zij de melklevering aan de zuivelonderneming beëindigenen binnen zes weken, nadat zij een subsidiebeschikking van RVO.nl hebben ontvangen, en alle melkkoeien afvoeren op basis van een dood-, slacht- of exportverklaring,volgens het I&R systeem. De subsidieregeling wordt in meerdere tranches opengesteld, waarbij het uit te keren bedrag per melkkoe elke volgende intekenperiode lager wordt. De eerste mogelijkheid bij RVO.nl om in te tekenen is van maandag 20 februari tot en met vrijdag 3 maart 2017. Voor die periode is 12 miljoen euro aan subsidie beschikbaar. Zodra dit bedrag is bereikt kan de intekenperiode voortijdig worden beëindigd. De regeling wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Klik hier voor het volledige artikel

Volledige tekst van de regeling

Wanneer uw bedrijf niet langer levensvatbaar is zijn er mogelijkheden uw inkomen aan te vullen tot het voor u toepasselijk bijstandsniveau. In een persoonlijk gesprek bespreken wij met u uw mogelijkheden. Zie onderstaande links of maak een afspraak via het contactformulier

Zie ook:
Stoppende ondernemers
IOAZ